Saturday, September 19, 2009

روز قدس// قدرت نمایی میلیونی جنبش سبز حامیان دولت را شوکه کرد

روز قدس// قدرت نمایی میلیونی جنبش سبز حامیان دولت را شوکه کرد

خلاصه:
صدها هزار نفر از مردم معترض تهران و سایر شهرهای ایران امروز همزمان با روز جهانی قدس به خیابانها آمدند و همدلی و خود را در ادامه جنبش سبز نشان دادند. این تظاهرات به رغم تمامی تهدیدها و هشدارهای نظامیان با حضور گسترده زنان ، مردان، کودکان و نوجوانانی برگزار شد که با حمل نمادی سبز همبستگی خود را با این جنبش ملی نشان دادند.

(روز قدس) امروز مردم به رغم تهدید روزهای گذشته سپاه و نیروهای انتظامی مبنی بر حمل نمادهای رنگی مردم تا آنجا که امکان داشت سبز آمده بودند، بانوان کشورمان این بار نیز حضور موثر خود را نشان دادند و با روسری ها و مانتوهای سبز در کنار سایر آحاد مردم خود شعار آزادی ایران می دادند. شاهدان عینی که خود جز تظاهر کنندگان بودند از کثرت جمعیت و شور و هیجان آنان می گفتند وقتی همه با همه شعار" نه لبنان، نه غزه، جانم فدای ایران" سر می دادند. این تظاهر کننده می گوید:" حتی در زمانی که نیروهای بسیج مردم سبز را جدا می کردند و گروههای آنان را به هم می زدند، باز هم صدای فریاد آنان رسا و گویا بود."

شاهد دیگری که تظاهرات خود را ازپل حافظ شروع کرده بود به گزارشگر "جرس" گفت:" شدت جمعیت به گونه ای بود که حتی می توان آن را بیش از روز 25 خرداد ارزیابی کرد. وی می گوید: تمام خیابانهای منتهی به میدان هفت تیر، کریمخان زند، ولی عصر مملو از جمعیتی بود که با حمل نمادهای سبز خود شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر می دادند. در حالی که نیروهای ضد شورش سعی در متفرق کردن مردم داشتند، مردم هم صدا با هم فریاد می زدند " نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم".

در همین حال امروز بار دیگر صدای ممتد بوق ماشینها در ابراز مخالفت خود با دولت کودتا در خیابانهای تهران به گوش می رسید.

بنا بر اخبار رسیده میدان 7 تیر از خیلی قبل به اشغال نیروهای انتظامی و موتور سواران لباس شخصی در آمده بود تا نگذارند جمعیت به صورت منسجم در این نقطه شکل گیرد. تنها گروهی که حق داشت در این میدان مستقر باشد چندین وانت پر از پرچم های اشرافته قرمز و ایران وفلسطین وبلندگوهایی بود که معدودی از لباس شخصی ها شعارهای آن را تکرار می کردند و اغلب شعارها بدون پاسخ از سوی همین عده معدود توسط بلندگو تکرار می شد.

گروههایی که به جمعیت تظاهر کننده می پیوست به صورت شبکه های متفاوت و به یکباره وارد جمع تظاهرکننده می شد و با پلاکاردها و نشان های منحصر به فرد خود، شعارهای مورد علاقه خود را سر می داد. نیروهای انتظامی چندین بار سعی کردند با ایجاد دیوارهای انسانی، راه را بر تظاهر کنندگان ببندند و آنها را مجبور به تغییر مسیر کند که فشار جمعیت مانع از موفقیت آنان می شد .

در میدان ولی عصر راه بندان مصنوعی ستاد رسمی و دولتی روز قدس هم مانع راهپیمایان نشد . برخی از طرفداران و ماموران لباس شخصی این ستاد سعی کردند با ورود به داخل شبکه های به هم پیوسته ، تابلوها و پلاکاردهای خود را علم کنند که با هوشیاری جمعیت و به دلیل قرار داشتن در اقلیت محض ، خیلی سریع با رها کردن تصاویر و تالبلوهای خود زیر دست و پا از صحنه خارج شدند.

نیروهای انتظامی در مواردی اقدام به بازداشت برخی از تظاهرکنندگان کردند و در چند مورد و در حد فاصل خیابان حجاب و فلسطین اقدام به شلیک گاز اشک آور در میان مردمی کردند که زن و مرد و پیر و جوان در آن حضور داشتند و به همین دلیل برخی از سالمندان روزه دار و کودکان دچار مشکل تنفسی شدند.
جمعیتی که توسط اتوبوسهای متعدد که در سراسر بلوار کشاورز پارک شده بود ، در این نقطه سازماندهی شده بود ، با سر دادن شعارهای تحریک کننده سعی داشتند تا کار را به درگیری بکشانند و در برخی از موارد موفق شدند و نیروی انتظامی هم به بهانه حمایت از آنان اقدام به برخوردهای محدود با تظاهرکنندگان و معترضان سبز کرد.

بر روی تمامی اتوبوس های پارک شده در بلوار کشاورز با اسپری های سبز رنگ شعارهای جنبش سبز نوشته شده بود و اتوبوس ها به رسانه ای مناسب برای معترضانی که در صف های عقب تر حرکت می کردند ، تبدیل شده بود.

پس از خاتمه نماز جمعه سیلی از جمعیت در حالی که شعار می دادند" دولت کودتا، استعفا استعفا" به سمت خیابان کارگر شمالی و میدان ونک حرکت کردند. همچنین گروههای از جوانان در دسته های چند ده نفره به خواندن شعر " یار دبستانی" پرداختند.

خشونت لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی در تهران

سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات در تظاهرات روز قدس مورد حمله گروه های فشار قرار گرفت. در حالی‌که حضور سیدمحمد خاتمی با استقبال بسیار گسترده مردم روبرو شده بود لباس شخصی ها به سرکردگی ابوالفضل شریعتمداری، فرزند حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان با اطلاع قبلی از مسیر عبور خاتمی ناگهان به او حمله کردند. آنان در لحظات ابتدایی عمامه خاتمی را بر زمین انداختند و یکی از آنه با چاقو به رییس جمهور سابق حمله کرد. با توجه به جمعیت انبود مردم، بلافاصله مردم در برابر مهاجمان ایستادند و جواب این تعرض را به شدت دادند که با دخالت پلیس ضد شورش، طرفین از هم جدا شدند. این در حالی است که خبرهای دیگر، حکایت از حمله گروه فشار به ماشین حامل میرحسین موسوی دارد.

خبر ایرنا که ساعتی پیش منتشر شد از حمله لباس شخصی ها به خاتمی و ماشین حامل موسوی به عنوان نیروهای مردمی یاد کرد که موسوی را منافق لقب داد ه اند .

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در بلوار کشاورز تقاطع خیابان آمیراباد، نیروهای بسیجی با در دست داشتن پرچم های زرد حزب الله لبنان سعی داشتند به میان مردم هجوم بیاورند اما با مقاومت مردم روبرو شدند و مردم نیز در مقابل شعار "مرگ بر اسرائیل از بلند گوهای آنان شعار "مرگ بر روسیه" و "مرگ بر چین" و در مقابل شعار "ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند" شعار می دادند "ما اهل کوفه نیستیم پشت یزید بایستیم" سر می دادند. نیروهای بسیجی که از این اقدام مردم بسیار عصبانی شده بودند در چند مورد با چوب پرچم های خود به جوانان معترض حمله ور شدند.

این خبرنامه می افزاید: "به محض ورود جمعیت معترض به خیابان فاطمی، نیروهای گارد ضد شورش و نیز نیروهای بسیجی با در دست داشتن چوب، با یورش به جمعیت مردم تعداد زیادی را زخمی کرده و تعدادی را نیز بازداشت نمودند. صحنه ضرب و شتم معترضان و مردمی که هم چنان فریادهای مرگ بر دیکتاتور در زیر باتوم سر می دادند و یا مردمی که از بیم یورش وحشیانه نیروهای گارد و نیروهای امنیتی و بسیجی به زیر ماشین هائی که در اطراف خیابان پارک شده بود، پناه میبردند، صحنه های بسیار تکان دهنده ای را در این خیابان رقم زد. همچنین برای لحظاتی طولانی جو خیابان فاطمی بسیار متشنج بود و نیروهای گارد ضد شورش که پیش تر پارکینگ های طبقاتی خیابان فاطمی مخفی شده بودند با یورش یکباره در خیابان موجی از وحشت را ایجاد کردند."

خشونت هواداران دولت، در خبرگزاری های خارجی هم بازتاب گسترده داشت. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدی عینی گزارشی از حمله به معترضان توسط نیروهای امنیتی داده است و گفته می شود تاکنون دهها تن دستگیر شده اند. این خبرگزاری همچنین از درگیری میان "طرفداران محمود احمدی نژاد و معترضان" خبر داده و گزارش هایی پراکنده از شلیک گاز اشک آور در میدان ولیعصر و بلوار کشاورز در تهران منتشر شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که دهها هزار تظاهرکنندۀ معترض در خیابان های تهران در دفاع از میرحسین موسوی شعار می دهند و نیروهای امنیتی بشدت با آنها برخورد می کنند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده است که میان پلیس ضد شورش و تظاهرکنندگان طرفدار میرحسین موسوی در خیابان های تهران درگیری روی داده است. این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که میان طرفداران میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد در خیابان های اطراف دانشگاه تهران نیز درگیری روی داده است. شاهدان عینی گفته اند که طرفداران محمود احمدی نژاد به شدت طرفداران میرحسین موسوی را در خیابان ولی عصر مورد ضرب و شتم قرار می دهند که در نتیجه آن شماری از طرفداران میرحسین موسوی زخمی شده اند.

به گزارش شاهدان میدان انقلاب و خیابانهای اطراف دانشگاه بسته بود و اجازه ورود مردم به دانشگاه را نمی دادند.

گزارش صدا و سیمای دولتی

از اولین ساعات بامداد امروز، شبکه خبر اقدام به گزارش روز قدس از تهران و سایر شهرهای ایران پرداخت. مساله قابل توجه اینکه به رغم اینکه مراسم زنده بود ولی صدای آن در دسترس نبود و آهنگهایی در مورد فلسطین پخش می شد.

از آنجا که سیمای کودتا امروز در پخش صحنه های افتخارآفرین مردم ایران محدودیت فراوان داشت بسیاری از صحنه ها بنظر می رسید که مربوط به سالهای پیش است. همچنین بیشتر تصاویر منحصر بود به فضاهای بسته که با حداقل پلاکارد و پوستر، درجایی هم که پلاکاردی نمایش داده می شد نارنجی و زرد بود! برای چند چند لحظه ای دوربین سیما بر نوار سبز گسترده ای که در جمعیت بود زوم شد که یادآور تجمعات سبز پیش ازانتخابات و حضور سبز مردم در 25 خرداد بود که بلافاصله جهت دروبین تغییر کرد!

مساله قابل توجه دوربین سیما در خیابان انقلاب بر روی گروهی زوم بود که تابلویی با شعار بزرگ مرک بر اسرائیل و مرگ بر امریکا روی آن نوشته شده بود. تا لحظه مخابره خبر دهها بار این صحنه پخش شد. در جایی که خبرنگار صدای تهران تلاش داشت وانمود کند که مردم شعارهایی در مرگ بر صهیونیست سر می دهند، وقتی میکروفون صدای تهران صدای مردم را پخش کرد، تنها صدای تعداد انگشت شماری شنیده می شد.

مسلله قابل توجه اینکه در لحظه‌ای که خبرنگار شبکه دوم صدا و سیما با احمدی نژاد در میان جمعیت تظاهرکنندگان روز قدس مصاحبه می‌کرد صدای شعار جمعیت که فریاد می زدند “احمدی استعفا استعفا” بلند بود. همچنین در زمانی که احمدی نژاد به حوالی خیابان انقلاب آمد، مردم فریاد می زدند:" دروغگو، دروغگو، 62 درصدت کو".

سایر شهرهای کشور

همچنین گزارشهای رسیده از سایر شهرهای ایران حاکی است که مردم با حضور سبز خود بار دیگر در روز قدس روز مبارزه با ظلم و استکبار ، خواسته های قانونی و برحق خود را اعلام کردند. مساله قابل توجه هماهنگی شعارهای سبز مردم در شهرهای مختلف کشوراست. گزارشهای رسیده از شیراز، مشهد، اصفهان نشان از درگیری نیروهای انتظامی و لباس شخصی با مردم تظاهر کننده است. در این شهرها هم تاکنون تعدادی از مردم دستگیر شده اند. گفته می شود که حتی این درگیری ها در مشهد به حرم حضرت امام رضا (ع) هم کشیده شده است و هر کس با نماد سبز در راهپیمایی مشهد حضور داشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شد. در تبریز هم صدای تیراندازی شنیده شده است.

خبرنگار جرس از اصفهان در گزارشی می گوید: "هواداران حکومت به صورت سازماندهی شده با پرچم ها و پلاکاردها از مردم متمایز بودند. نیروهای امنیتی اعم از پلیس، نیروهای ضد شورش ،بسیج و نیروهای لباس شخصی به تعداد زیاد به صورت دسته های بیست سی تایی همه جا بودند. و مانورهایی برای رعب و وحشت انجام میدادند به طوری که عده ای از هواداران مردمی خود را نیز به وحشت انداخته بودند. به محض شکل گیری تجمعی 50 یا 100 نفره و یا بیشتر نیروهای بسیج و لباس شخصی به سمت مردم حمله ور شده و با چوب و باتوم به زن و مرد رحم نمی کردند. در همان ابتدا که ما رسیدیم جمعیت معترض روی ایوان وسیع ساختمان جهان نما تجمع کردند و شعارهای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دادند. ناگهان نیروهای لباس شخصی به طرز وحشیانه ای به مردم حمله ور شدند که صحنه دلخراشی رقم خورد. به مرور جمعیت به سمت چهارباغ عباسی حرکت کرد ولی ماموران مرتب با موتور و یا پیاده به مردم حمله می کردند و فقط جلوی چشم ما چند مورد ضرب و شتم شدید منجر به جرح رخ داد. هنگام برگشت در ترافیک بوجود آمده مردم با بوق ماشین ها اعتراض می کردند.برخی از جوانان هم از پنجره ماشین ها بیرون آمده بودند و دستشان را به علامت پیروزی گرفته بودند."

خبرهای رسیده از قم حاکی از حضور گسترده روحانیون در این راهپیمایی دارد، در همین حال خبر می رسد که امروز در راه پیمائی روز قدس، حامد، ناصر و هاجر منتظری از نوه های آیت الله العظمی منتظری و مرضیه الهی نیا همسر حامد منتظری و سارا عزیزی همسر ناصر، دستگیر شدند. دختر آیت الله ربانی ، لعیا
دوست محمدی و محمد حسین ربانی نوه دیگر ایشان هم دستگیر شدند.

سخنان احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه به مناسبت روز قدس بار دیگر با انکار قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی گفت:" این دروغ به منظور تشکیل دولت اسرائیل ساخته شد. " رئیس غاصب دولت دهم گفت : قتل عام یهودیان یا هولوکاست دروغی بی اساس و افسانه است و تنها بهانۀ تشکیل دولت اسرائیل بوده است. محمود احمدی نژاد اسرائیل را یک "شجره خبیثه" نامید و گفت مبارزه با این رژیم وظیفه ای ملی و مذهبی است. او در جای دیگری از سخنانش اضافه کرد که با خروج اسرائیلی ها از این کشور، آرامش نیز به دنیا بازمی گردد.

سید احمد خاتمی خطیب امروز نماز جمعه تهران

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه راه حل مشکل فلسطین فقط و فقط طرح نظام جمهوری اسلامی ایران است
اظهار داشت که فلسطینیان باید پای صندوق های رای بیایند و نظام سیاسی خود را تعیین کنند.
به گزارش جرس وی با اشاره به سخنان هفته پیش رهبری آزادی مذاهب در ایران را نشانگر دگر اندیشی دانست و بار دیگر تاکید کرد که با مخالفان با قاطعیت و اقتدار برخورد می شود. وی مخالفت در چارچوب قانون اساسی را جایز دانست ولی نگفت که این قانون توسط چه کسی تفسیر می شود که مردم از حق اولیه خود که برگزاری تجمعات است محروم هستند. وی همچنین تریبون نماز جمعه را تریبون وحدت از نوع ولایی دانست که از این تریبون خطیب جمعه وظیفه روشنگری مردم را دارد.

No comments:

Post a Comment